Hoe kunnen we je helpen?

Pagina's doorverwijzen

Elke pagina op je website, heeft zijn eigen, unieke adres. Dat adres wordt URL genoemd. 


Soms is het heel nuttig om bezoekers die naar een specifieke URL gaan, automatisch door te sturen naar een andere pagina. Je kunt daarvoor doorverwijzingen instellen.

Pagina's doorverwijzen is bij Jimdo alleen mogelijk met het JimdoBusiness pakket

Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn als je je domein naar Jimdo verhuist. Of als je een aangepast adres wilt gebruiken voor een marketingactie. Of als je meldingen krijgt dat een pagina niet gevonden wordt.

Hoe stel je een doorverwijzing in?

url doorverwijzing in Jimdo

Ga in je website naar Menu > Performance > Pagina-doorverwijzingen.

 

Bij ‘Pagina’ geef je het adres op van de pagina die je wilt doorverwijzen.

Het systeem kent je domeinnaam al, die hoef je dus niet meer in te vullen. Wil je bijvoorbeeld de pagina http://www.dit-is-een-voorbeeld.nl/over-mij doorverwijzen, dan hoef je alleen maar /over-mij in te voeren.

 

Bij ‘Doelpagina’ kies je dan de pagina op je website waar de doorverwijzing naartoe moet gaan.

 

Klik dan op Opslaan. Bezoekers die nu naar het oude adres gaan, worden vanzelf naar het nieuwe adres doorgestuurd.

Als je je domein naar Jimdo verhuist

Als je een website had bij een andere aanbieder en nu je site bij Jimdo maakt, kan het zijn dat je ook de opbouw van je site verandert.


Maar, als pagina’s van je oude website al waarde hebben opgebouwd in Google, wil je die waarde natuurlijk doorgeven aan de nieuwe pagina’s. Google moet begrijpen dat diezelfde waardevolle inhoud nu op een ander adres te vinden is.


De doorverwijzing zorgt er ook voor dat links die eerder naar de pagina gemaakt zijn, nog steeds blijven werken.

Dit zijn de stappen:

  1. Maak je Jimdo website aan, maar verhuis je domein nog niet.
  2. Bouw je nieuwe navigatie op.
  3. Vul de nieuwe website met inhoud.
  4. Maak een lijst van de adressen op je oude website.
  5. Maak ook een lijst van de best bezochte pagina’s op je oude website.
  6. Bedenk voor de adressen van je oude website, naar welke pagina’s op de nieuwe website ze moeten doorverwijzen.
  7. Verhuis je domein.
  8. Voer de doorverwijzingen in.
  9. Ga in je browser naar de adressen van je best bezochte pagina’s van de oude site en controleer of je goed wordt doorverwezen.

Aangepast adres voor marketing

Stel nou dat je helemaal tevreden bent met de opbouw en de adressen van je website. Maar, voor je marketing wil je graag een korte URL gebruiken. Omdat dat nou eenmaal makkelijker is om te onthouden, te delen en om in marketingmateriaal te verwerken.


Je kunt dan een aangepaste URL instellen, die je koppelt aan de pagina waar je bezoekers terecht moeten komen.


In een webwinkel kun je zo bijvoorbeeld specifieke producten onder de aandacht brengen.

Bijvoorbeeld:


Met een doorverwijzing van


http://www.webwinkel.nl/aanbieding


naar


http://www.webwinkel.nl/zwemkleding/heren/eigen-merk


Je kunt dan in je marketing de korte URL http://www.webwinkel.nl/aanbieding gebruiken.


Melding ‘Pagina niet gevonden’

Als iemand een pagina op je site probeert te bezoeken, die niet bestaat, krijgt hij de melding ‘Pagina niet gevonden’. (in vaktaal heet dit een 404-error) Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als iemand een link naar jouw website maakt, maar daarbij een typfout maakt in het adres.


Je kunt via Google Search Console zien bij welke adressen een 404-error gemeld wordt. Die adressen kun je dan doorverwijzen naar de bedoelde adressen.

Bijvoorbeeld:


Verkeerd adres

http://www.website.nl/ooover-ons


Doorverwijzen naar

http://www.website.nl/over-ons


Zo komt je bezoeker toch op de goede pagina terecht, ook al doet hij dat via een verkeerd adres.