Hoe kunnen we je helpen?

Google Apps

Als je al gebruik maakt van Google Apps, kun je het mailadres bij je domein beheren via je Google Apps account. Het mailverkeer loopt dan direct via Google Apps in plaats van via webmail.jimdo.com.

(Als je nu je mail via webmail.jimdo.com is het goed om eerst je emailberichten en contacten op te slaan. Na het overstappen op Google Apps zijn oude berichten en contacten niet meer bereikbaar.)


Met deze 3 stappen kun je Google Apps instellen. Als je een Google Apps account hebt, kun je stap 1 overslaan:

 

  1. Google Apps account aanmaken
  2. Bevestigen dat je de eigenaar van het domein bent
  3. Je Jimdo website instellen om Google Apps te gebruiken

 

1. Google Apps account aanmaken

Als je een eigen domein hebt, bezoek dan de Google Apps website en vul het formulier in om je pakket aan te maken. Vul daarbij je eigen domeinnaam in.

 

(Let op, Google Apps is een betaalde dienst)


Als je je gegevens hebt ingevoerd en bevestigd, wordt je Google Apps account aangemaakt. In de volgende stappen word je door het opzetten en inrichten van je account geleid.

 

Bij het invullen van je contactgegevens vul je je mailadres in. Als dat verbonden is aan het domein waarvoor je Google Apps wilt gebruiken, wordt gevraagd om een ander contactadres.


(Als je hier tegen onduidelijkheden aan loopt, kan de Support van Google je daar verder mee helpen.)

2. Bevestigen dat je de eigenaar van het domein bent

Als je je Google Apps account hebt aangemaakt, moet je domeinnaam geverifieerd worden: het systeem heeft een bevestiging nodig dat je inderdaad de eigenaar bent van het domein dat je hebt ingevuld.

 

Tip: hierbij is het handig om twee tabbladen in je browser te gebruiken: één met het beheer van je Jimdo-website en één met je Google Apps account.

Activering starten

Zorg dat je ingelogd bent in je Google Apps account en kies de optie Dashboard.

 

Klik dan op de knop ‘Google Apps activeren’.

Code kopiëren

Kies in het volgende scherm het tabblad ‘Alternatieve methode’ en vink de optie HTML-tag aan.

 

Als je die optie aanvinkt, verschijnt er een stukje code. Kopieer die code.

 

Die zou er ongeveer zo uit moeten zien:

meta-name=”google-site-verification” content=”xyz123abc456”/

Code op je Jimdo website toevoegen

Log nu in op je Jimdo website.

Ga naar Instellingen -> Website -> HEAD-gedeelte bewerken.

 

Plak in het invoerveld de code die je bij Google Apps gekopieerd hebt en klik op Opslaan.

Google Apps activeren

Als je de code van Google Apps in je Jimdo website hebt opgeslagen, ga je terug naar je Google Apps account. Je kunt daar de verificatie van je website afsluiten door op de knop ‘Bevestigen’ te klikken.

 

Er verschijnt nu een tekst die de verificatie van je domein bevestigt.

 

Let op: Om je mail met Google Apps te gebruiken, moet je nog een paar instellingen aanpassen.

3. Je Jimdo website instellen om Google Apps te gebruiken

Je hebt nu alles klaar gezet om de mailadressen bij je domein via Google Apps te gebruiken. Dit moet alleen nog worden ingesteld in de domeingegevens.

 

(Als je nu je mail via webmail.jimdo.com is het goed om eerst je emailberichten en contacten op te slaan. Na het overstappen op Google Apps zijn oude berichten en contacten niet meer bereikbaar.)

 

Ga naar Instellingen -> Email en domeinbeheer -> Domeinen

 

Er opent een overzicht van alle domeinen die met je website verbonden zijn. Bij het domein dat je bij Google Apps geverifieerd hebt, klik je op ‘Configureren’.

 

Je kunt nu de email-server voor je domein instellen. Standaard staat daar Jimdo ingesteld. Activeer hier de optie Google Apps.

 

Klik dan op Opslaan en je mailverkeer loopt voortaan via Google Apps. Om mails te lezen, schrijven en beantwoorden kun je nu inloggen bij Google.