Hoe kunnen we je helpen?

Mailadressen

Met JimdoPro en JimdoBusiness kun je een eigen domeinnaam gebruiken en één of meerdere mailadressen die bij dat domein horen. 

 

Hier laten we je zien hoe je een mailadres maakt en gebruikt met een mailprogramma. Als je meer mailadressen wilt gebruiken dan er in je pakket zitten, kun je ook extra mailadressen toevoegen. En mocht je een mailadres per ongeluk verwijderd hebben, dan vind je hier aanwijzingen hoe je het kunt herstellen.

Jimdo mail of Webmail?

Jimdo werkt samen met twee mailbedrijven. Als je via Jimdo een mailadres maakt, of je mails wilt lezen, werk je met de systemen van die twee bedrijven. Voor het inloggen maakt het verschil bij welk bedrijf je zit. En als je je mailadres wilt koppelen aan een mailprogramma heb je ook andere instellingen nodig.

 

Voor beide systemen hebben we daarom artikelen die je precies door de stappen helpen. Kies hier het systeem zoals je het in je website ziet.

Jimdo mail

Open Exchange mail in Jimdo

Webmail

Rackspace mail in Jimdo

Mailadres of alias?

Behalve mailadressen, kun je ook aliassen gebruiken: een alias heeft geen eigen postvak en stuurt mails alleen door naar een ander adres. 


Mailadres maken

Zo maak je een mailadres aan

  • Ga naar Instellingen > Email en domeinen > Mailadressen.
  • Klik op “Nieuw mailadres maken”
  • Kies het mailadres, voer je naam in en kies een wachtwoord voor je mailadres.
  • Klik dan op “Mailadres aanmaken”.

 

Je mailadres wordt nu aangemaakt en wordt zichtbaar in het overzicht. 

Zo verander je het wachtwoord voor je mailadres

  • Ga naar Instellingen > Email en domeinen > Mailadressen. 
  • Zoek je mailadres op in het overzicht en klik op het aanpas-symbool.
  • Voer een nieuw wachtwoord in en herhaal het als bevestiging.
  • Klik op “Wachtwoord veranderen” om het nieuwe wachtwoord in te stellen.

Zo verwijder je een mailadres

  • Ga naar Instellingen > Email en domeinen > Mailadressen. 
  • Zoek je mailadres op in het overzicht en klik op het prullenbak-symbool.
  • Als je zeker bent, klik je op “Ja, verwijder het mailadres”. Ben je niet zeker, kies dan “Annuleren”. 

 

Na het verwijderen zijn je mails en contacten weg. Wij kunnen ze dan ook niet meer terughalen.

Zo stel je een alias in

  • Ga naar Instellingen > Email en domeinen > Mailadressen.
  • Kies “Nieuw alias instellen”.
  • Kies een naam voor je alias en stel in naar welk doeladres mails doorgestuurd moeten worden.
  • Klik dan op “Alias instellen”.

Mailadres of alias?

Met een mailadres kun je mails versturen en ontvangen. Mails die je ontvangt, worden opgeslagen in je postvak. 

 

Een alias is een mailadres zonder eigen postvak. Stuurt iemand een mail naar een alias, dan wordt die mail doorgestuurd naar een doeladres dat je zelf opgeeft. Je kunt dus met een alias geen mail versturen of ontvangen, mails worden alleen doorgestuurd naar een ander adres. 

Mailadres gebruiken

Als je je mailadres hebt aangemaakt, zijn er verschillende manieren om het te gebruiken:

Een mailprogramma koppelen

Als je je mailadres aan je eigen mailprogramma wilt koppelen, kun je in de instellingen deze gegevens gebruiken: 

Protocol (met SSL)       Host                  Port(s)

IMAP (inkomende mail) imap.jimdomail.com Port: 993 POP3 (inkomende mail) pop.jimdomail.com Port: 995 SMTP (uitgaande mail) smtp.jimdomail.com Port: 465, 587

POP3 of IMAP?

Je kunt kiezen voor verschillende manieren waarop mails worden opgehaald op de mailserver. 

 

  • met POP3 wordt de mail gekopieerd naar je mailprogramma en verwijderd op de mailserver
  • met IMAP wordt de mail gekopieerd naar je mailprogramma, maar blijft bewaard op de mailserver

 

In de meeste gevallen is het beter om IMAP te kiezen: mocht je ooit de mails op je computer kwijtraken, dan zijn ze nog steeds beschikbaar op de mailserver. Als je je mails op meerdere apparaten gebruikt, is IMAP de beste optie.

MX Records

Als je je domeinnaam bij een andere provider hebt, en hem met een A Record of CNAME naar je website doorverwijst, kun je dit mailsysteem ook gebruiken. Je kunt daarvoor bij je provider de volgende MX records instellen:

mx001.jimdo.xion.oxcs.net
mx002.jimdo.xion.oxcs.net
mx003.jimdo.xion.oxcs.net
mx004.jimdo.xion.oxcs.net

Google Apps

Als je een Google Apps account hebt, kun je dat ook gebruiken voor mailadressen die je via Jimdo hebt. Er zijn dan ook wat instellingen bij Google nodig. 


Hoe je precies met Google Apps aan de slag kunt, leggen we uit in deze handleiding voor Google Apps.

Meer emailadressen toevoegen

Als je meer e-mailadressen nodig hebt dan in je pakket zijn inbegrepen, kun je die bijbestellen via het kopje Upgrade in je website.

Los mailadres

Een los mailadres kost per jaar € 12. 

Email pakket

Een email pakket kost per jaar € 60.

In een email pakket zitten 10 mailadressen en 20 aliassen.


E-mailadres herstellen

Als je een mailadres hebt verwijderd, heb je nog 14 dagen de mogelijkheid om het mailadres te herstellen. Zo kun je ook je mails nog terughalen. 

 

  • Ga naar Instellingen > Email en domeinen > E-mailadressen
  • Klik op ‘Voeg een nieuw e-mailadres toe’
  • Geef het adres op van het mailadres dat je wilt herstellen
  • Kies een wachtwoord
  • Bevestig dat je het mailadres wilt herstellen

 

Je kunt nu weer in het mailadres via jimdomail.com/appsuite.

 

Contacten, afspraken in de agenda en instellingen voor het mailadres worden hiermee niet teruggehaald. Als je dus een eigen handtekening hebt ingevoerd of mail liet doorsturen, werkt dat pas weer als je het opnieuw hebt ingesteld.

 

Dit kun je zelfs doen als je domein intussen al ergens anders gehost wordt. Het mailadres kan dan geen nieuwe berichten sturen of ontvangen, maar bestaande berichten kun je nog wel terughalen binnen 14 dagen na het verwijderen. Je hebt dan de mogelijkheid om de berichten door te sturen naar een ander mailadres, zodat ze niet verloren gaan.

Mailadres verhuizen

Als je je domein verhuist, verhuist je mailadres niet mee. Audriga kan je helpen om je mailadres toch mee te nemen.