Hoe kunnen we je helpen?

Gastenboek

Voor een gastenboek op je Jimdo-website, kies je het element "Gastenboek". Je kunt ook meerdere gastenboeken op je website zetten. Verder kun je losse berichten verwijderen als dat nodig is en per mail een melding ontvangen als een bericht in het gastenboek is geplaatst.

Wat is een gastenboek?

In een gastenboek kunnen bezoekers berichten op je website achterlaten. Die berichten zijn openbaar en voor andere bezoekers ook zichtbaar. Je bezoekers zouden hier bijvoorbeeld een review voor je webwinkel kunnen schrijven.

 

Voor persoonlijk contact met je bezoekers kun je beter een contactformulier toevoegen.

Basisinstellingen

Als je een nieuw gastenboek toevoegt, kun je meerdere instellingen bewerken om het element helemaal naar jouw wens in te richten. We lopen de verschillende keuzes langs: Commentaren of gastenboek, modereren, kennisgeving per email, discussie actief.

Commentaar of gastenboek?

Wil je je bezoekers meteen laten reageren of wil je ze eerst de bestaande reacties laten zien? Met Gastenboek zie je het invoerveld als eerste. Met Commentaren zie je de commentaren als eerste.

Volgorde van commentaren

De commentaren in een gastenboek worden op datum gesorteerd.

 

  • Als je het element instelt als Gastenboek, staan de nieuwste commentaren boven aan. 
  • Als je het instelt als Commentaren, staan de nieuwste commentaren onderaan.

Modereren

Hier kun je kiezen of nieuwe berichten meteen zichtbaar zijn of dat je ze eerst zelf nog wilt goedkeuren. Dit is bijvoorbeeld handig als je niet alle bijdrages wilt toelaten of als je met spammers te maken hebt die berichten achterlaten. Elk bericht moet je apart goedkeuren.

 

Je bezoeker ziet dan een melding na het versturen van het bericht dat het bericht nog moet worden goedgekeurd.

 

 

Houd er rekening mee, dat je elk bericht apart moet goedkeuren. Als je veel commentaren in je gastenboek krijgt of maar weinig tijd hebt om je website te bewerken, kan het soms veel moeite zijn om alle commentaren apart goed te keuren. 

Zo ziet het eruit als je ingelogd bent:

 

Log in op je Jimdo website en open de pagina waar je gastenboek op staat. Alle berichten die nog niet zijn goedgekeurd, zie je rood gemarkeerd. Je hebt nu de optie om het bericht te verwijderenof goed te keuren. Goedgekeurde berichten worden voor iedereen zichtbaar. Je kunt ze later ook altijd weer verbergen met de knop ´Commentaar verbergen´.

Kennisgeving per email

Als je hier "Ja" aanvinkt, krijg je een mail bij elk nieuw bericht. Je kunt hiervoor geen apart emailadres instellen. Berichten worden altijd gestuurd naar het adres dat je bij "Jouw emailadres" hebt ingesteld.

Discussie actief

Als je je gastenboek tijdelijk wilt sluiten of een discussie bij je blog wilt beëindigen, kun je met deze optie de commentaarfunctie deactiveren. Voor je bezoekers is dan bij het element de tekst ´Discussie gesloten´ te zien. Het invoerveld voor commentaren kan dan niet gebruikt worden.

Commentaren verwijderen

Je kunt commentaren ook verwijderen, bijvoorbeeld als een bezoeker een commentaar dubbel heeft geplaatst.

 

Log daartoe in op je website en ga naar de pagina waar het commentaar staat. Als je nu met je muis over een commentaar beweegt, krijg je de optie te zien om het commentaar te verwijderen.

 

Denk eraan dat je commentaren altijd op deze manier verwijdert. Gebruik hiervoor niet het vuilnisbaksymbooltje, want daarmee verwijder je het gehele gastenboek.