Hoe kunnen we je helpen?

Contactformulier

Met het element Formulier heb je de mogelijkheid om precies het formulier te bouwen dat jij wilt hebben. Je kunt in het element gemakkelijk nieuwe velden toevoegen en zo je formulier samenstellen. 

 

Als je een nieuwe Jimdo website aanmaakt, wordt in het contactformulier het mailadres gebruikt waarmee je je site hebt aangemaakt. Dat kun je natuurlijk altijd zelf nog aanpassen.

 

Contactformulier maken

Met het element ´Contactformulier´ voeg je waar je maar wilt een contactformulier aan je website toe. Je krijgt dan een standaardformulier met de velden ´Naam´, ´Emailadres´ en ´Bericht´. Je kunt dit formulier zelf nog aanvullen met andere velden die je wilt opnemen.

Formulier bewerken

Om een formulier te bewerken klik je met je muis in het formulier. Er opent een menu waarin je aanpassen aan de instellingen kunt maken.

Veld toevoegen

Met het + symbool kun je een nieuw invoerveld toevoegen. De volgorde van de vragen verander je met de pijlen of door vragen te verslepen.

Veld aanpassen

Geef hier aan wat voor informatie je bezoekers in het veld kunnen invullen. De naam van het veld wordt naast het veld getoond. Hou je vragen het liefst kort.


Soorten vragen

Passend bij de soort informatie die je wilt hebben, kun je uit 9 verschillende soorten invoervelden kiezen:

  • invoerveld met één regel
  • invoerveld voor emailadressen
  • invoerveld met kalender
  • invoerveld met meerdere regels
  • invoerveld voor cijfers
  • keuzelijst
  • keuzerondjes
  • selectievakje
  • meerdere selectievakjes

Jouw emailadres

Hier vul je het emailadres in waar de berichten uit het contactformulier naartoe moeten worden gestuurd. 

Verzendbevestiging

Schrijf zelf de verzendbevestiging voor je contactformulier. Deze bevestiging krijgen je bezoekers te zien nadat ze het formulier hebben verstuurd.

Captcha

Een Captcha is een anti-spam maatregel, waarbij bezoekers een letter- of cijfercode moeten invoeren om het formulier te kunnen versturen. Of een captcha voor jouw site zinvol is, moet je zelf afwegen.

Voor- en nadelen van een captcha

Zonder anti-spam maatregel is de kans groot dat je veel spam ontvangt via het contactformulier. Contactformulieren worden namelijk door spambots gezocht en automatisch ingevuld. Maar een captcha kunnen de meeste spambots niet oplossen.

Een nadeel van deze anti-spam maatregel is dat een captcha drempelverhogend werkt. Mensen met visuele beperkingen hebben bijvoorbeeld vaak moeite om een captcha op te lossen en zullen dus moeilijk je contactformulier kunnen gebruiken.


Archief

Berichten uit je contactformulier worden naar je gemaild en opgeslagen in een archief. Mocht er dus iets misgaan met je mailadres, dan kun je de berichten alsnog via je website inzien. Je vindt het archief met alle berichten via in het rechtermenu van je website bij Website -> Archief formulieren. 

 

Je hebt daar ook de mogelijkheid om alle berichten te downloaden. (De optie om berichten te downloaden is eind 2013 ingevoerd. Oudere berichten kunnen niet worden gedownload.) 

Alleen voor JimdoPro en JimdoBusiness
Deze functie is alleen te gebruiken met het JimdoPro- of het JimdoBusiness-pakket.